Aquesta actuació está subvencionada pel SOC, i finançada pel Fons Social Europeu com a part de la resposta de la Unió Europea a la pandemia de COVID-19
- Inici>
- Actualitat>
- Notícies>
- Les tarifes de telecos, llum i gas, els aliments i els segells, principals pujades en 2025
Les tarifes de telecos, llum i gas, els aliments i els segells, principals pujades en 2025
L'any 2025 arrenca amb pujades en els preus de les tarifes de les principals companyies de telecomunicacions, en la factura de la llum i en els aliments per la retirada de les rebaixes impositives a l'electricitat i l'IVA, així com en els segells necessar
La rebaixa de l'IVA als aliments bàsics, oli d'oliva i pasta i olis de llavors decaurà segons el pla previst. Al llarg de 2024 el tipus d'aquest impost ha anat recuperant el seu nivell i aquest 1 de gener ja registrarà els seus percentatges habituals. L'oli d'oliva passarà del 2% al 4%, en estar inclòs entre els aliments bàsics.
Pel que fa a l'electricitat, la principal novetat que notarà la butxaca del consumidor és que a partir d'aquest dimecres, 1 de gener, es produeix un retorn ja permanent al 21% en l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA).
Després de les rebaixes excepcionals de l'IVA del rebut que es van adoptar durant la crisi, al llarg de 2024 aquest impost havia anat variant del 21% amb caràcter general o del 10% en el cas que el preu del mercat elèctric superés el llindar dels 45 euros per megavat hora (MWh) en el mes anterior.
Ja a la fi de 2023 es va començar a desmuntar la rebaixa fiscal que s'havia adoptat durant la crisi per a la llum i, a més de l'IVA, en el cas de l'Impost Especial de l'Electricitat (IEE) es va establir una regularització, passant al 2,5% durant el primer trimestre de 2024 i al 3,8% durant el segon. Per a l'Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica (IVPEE) es va establir ja un tipus del 3,5% fins a març, passant a tenir un 5,25% fins a juny.
També costos fixos del sistema elèctric com els càrrecs -que estableix el Govern-, s'elevaran en 2025 un 39% respecte a 2024, després que el Govern els reduís a la tardor de 2021 i els hagi mantingut un 55% per sota del nivell precrisi en els últims exercicis per la crisi energètica per la guerra d'Ucraïna.
Mentrestant, els peatges elèctrics, que estableix la Comissió Nacional de Mercats i Competència (CNMC), registraran, en termes mitjans, una reducció del 4%.
Aquestes no seran les úniques novetats en l'electricitat, ja que per als consumidors acollits a la tarifa regulada hi haurà nous canvis dins del càlcul del PVPC, que incorpora una cistella de preus a mitjà i llarg termini per a evitar les fortes oscil·lacions, sense perdre les referències de preus a curt termini que fomenten l'estalvi i el consum eficient.
D'aquesta manera, a partir de 2025 la proporció de vinculació amb el preu del 'pool' prosseguirà amb la seva reducció i amb una major incorporació de les referències dels mercats de futurs, de manera que aquests representaran ja el 40% a partir d'enguany, enfront del 25% en 2024.
Per part seva, la tarifa d'últim recurs (TUR) de gas natural individual sense impostos s'incrementarà a partir d'aquest dimecres, 1 de gener, un 10% en relació amb el preu establert el passat 1 d'octubre, per l'arribada de l'hivern i la incorporació del gas estacional, mentre que la TUR veïnal s'incrementarà entre un 13,5% i un 18,3%.
Les telecos pugen les seves tarifes
Movistar pujarà les seves tarifes entorn d'un 5% a partir del pròxim 13 de gener. L'encariment més habitual de les tarifes per als clients de Movistar se situarà entorn dels 3 euros mensuals (36 euros a l'any), si bé la majoria dels increments estaran per sota dels 6 euros al mes (72 euros a l'any).
Per part seva, Vodafone Espanya aplicarà una pujada mitjana del 3% en les seves tarifes a partir de l'1 de gener i sobre això la teleco ha especificat que, "com cada any, de manera automàtica i transparent", actualitzarà els seus plans de preus en funció de l'IPC faig una mitjana d'entre setembre de 2023 i octubre de 2024, que es va situar en el 2,95%.
En el cas d'Orange, la 'teleco' pujarà les seves tarifes un 3% de mitjana a partir del 27 de gener, la qual cosa suposarà un increment d'entre 2 i 6 euros al mes (entre 24 i 72 euros a l'any), si bé aquest augment dependrà del paquet que l'usuari tingui contractat.
Mercat hipotecari
L'Euríbor a 12 mesos ha donat un respir en la recta final d'any i va tancar desembre lleugerament per sobre del 2,4%, la qual cosa suposa el menor nivell per a aquesta referència des de setembre de 2022, per la qual cosa els hipotecats observaran una substancial rebaixa en la seva quota hipotecària davant la caiguda del diferencial.
El Panell de Funcas anticipa un descens addicional dels tipus d'intervenció del BCE al llarg de 2025, sent aquest un moviment que es reflectiria en els mercats, de manera que l'Euribor tancaria enguany exercici a l'entorn del 2,35%.
Transport públic subvencionat
El Govern ha tornat a prorrogar els descomptes que es venen aplicant al transport públic des de 2022, però només fins a juny de 2025, data a partir de la qual es crearà un abonament únic de Rodalia de 20 euros per a tota Espanya, al mateix temps que es continuarà descomptant en, almenys, un 40% el transport autonòmic.
Així, durant els primers sis mesos de l'any continuarà la gratuïtat dels trens de Rodalia, Rodalies i Mitjana distància, i dels autobusos estatals, així com els descomptes mínims del 50% en el transport urbà i metropolità (l'Estat finança un 30% i les comunitats i ajuntaments la resta), i nous descomptes del 50% en bicicletes compartides.
A partir de juliol hi haurà un abonament únic de Rodalia de Renfe per a tota Espanya per 20 euros al mes i de 10 euros per als joves d'entre 15 i 26 anys. Per sota de 15 anys, tot el transport col·lectiu serà gratuït.
Els abonaments de mitjana distància convencional tindran descomptes del 40%, i del 50% per a joves. Els serveis d'autobús de titularitat estatal tindran descomptes d'entre el 40% i el 70% en funció de l'edat i el tipus d'abonament que s'adquireixi, i el transport urbà i metropolità de titularitat autonòmica i local (com els abonaments que s'usen a Madrid), tindrà un descompte de, almenys, el 40%, que haurà de ser cofinançat al 20%, sent per als joves un mínim del 50%.
Pujada de peatges d'autopistes
Enguany, les carreteres de peatge que gestiona l'Estat (R-2, R-3, R-4, R-5, AP-41, M-12, AP-36, AP-7 Cartagena-Vera i AP-7 Circumval·lació d'Alacant) pujaran un 2% per a vehicles que no disposin de cobrament electrònic i fins a un 11,09% per als quals sí que tinguin.
Quant a les concessions privades, les tarifes dels peatges de les autopistes de titularitat estatal sota concessió administrativa per a 2025 pujaran entre un 3,84% i el 5,45%, en funció de les condicions específiques de cada concessió.
Aquests increments s'aplicaran a les tarifes que suporten els usuaris en l'AP-51, AP- 61, AP-6, AP-53, AP-66, AP-7 Alacant-Cartagena, AP-7 Màlaga-Guadiaro, AP-68, AP-71, AP-9 i AP-46.
Segells i paquets
El preu dels segells per a l'enviament de cartes i targetes postals normalitzades de fins a vint grams de pes a destins nacionals costarà 0,89 euros, 7 cèntims més que en 2024, és a dir, un increment del 8,54%. En 2015, la tarifa era de 0,42 euros.
Per part seva, la carta certificada de menys de 20 grams costarà 5,29 euros, un 8,62% més; la carta ordinària internacional inferior a 20 grams, 1,85 euros, un 8,82% més; i la carta certificada internacional del mateix pes, 6,8 euros, un 4,62% més, en aquests dos últims casos sol si el destí és Europa, inclòs Groenlàndia (exclòs Albània, Armènia, Bòsnia, Xipre, Geòrgia, Malta, Moldàvia i Rússia).
Quant als paquets, pel de menys d'un quilo es pagarà 16,2 euros, un 3,85% més, i pel de més de 20 quilos 45,6 euros, només un 1,45% més. El paquet internacional de menys de 5 quilos costarà 47,2 euros, un 2,05% més.